Billedet på sidehoved
Billedet på sidehoved
Billedet på sidehoved

Hedegårdsskolen Brønderslev

 

Thise Skole

 

10. KlasseCentret Brønderslev

Skolens vigtigste pejlemærker er: Fællesskab, fordybelse, faglighed og fælles planlægning
  
Skolens værdigrundlag beskriver det kompetente team og den kompetente lærer med seks værdioverskrifter:
 
·        Kvalificeret og engageret undervisning
·        Fleksibel undervisning og planlægning
·        Faglighed
·        Målrettet og udviklingsorienteret evaluering
·        Troværdighed
·        Trivsel
 
 
  • samarbejder i teamene med særlig fokus på fagteam
  • på årgangene og i fagteam har fælles planlægning og evaluering i fagene
  • arbejder med fleksible skemaer med fokus på holddeling og undervisningsdifferentiering
  • benytter os af tolærerordning, hvor der er mulighed og behov
  • har fokus på elektronisk undervisning og videndeling gennem Skoleintra
  • har helhedsdage, fagdage og flexuger
  • benytter linjefagsuddannede lærere eller lærere med linjefagslignende kompetencer
  • uddannes yderligere gennem kurser
  • udnytter resurser og kompetencer på tværs af afdelingerne
  • erfaringsudveksler ud over skolens rammer
     

Fleksibel undervisning og planlægning betyder, at vi

  • holder afdelingsteammøder med dagsordner relevante for afdelingen
  • arbejder i årgangsteam
  • styrker fagteamene – for fælles planlægning
  • fortrinsvis underviser i enafdeling
  • har parallellægning af lektioner i de enkelte fag i et vist omfang
  • har fælles ansvar for undervisningen ved tolærerordninger
  • underviser i tværfaglige forløb – efter fælles planlægning
  • planlægger flexuger eller fagdage
     
  • primært underviser i linjefag eller fag, hvor der er den fornødne kompetence og engagement
  • opretholder faglig kompetence ved efteruddannelse
  • underviser et vist antal lektioner i samme klasse for at have et godt elevkendskab, som forudsætter undervisningsdifferentiering
  • planlægger fælles i fagteamene
  • afolder inspirationsseancer i fagteamene, hvor medlemmerne inspirerer hinanden eller ved ekstern bistand
  • udarbejder overleveringsmateriale fa klasselærer (socialt) og i fagteam
  • tilstræber en ”rød tråd” fra et fagteam i et afdelingsteam til det tilsvarende fagteam i det modtagende afdelingsteam
  • planlægger flexuger i fagteam for at lave undervisningen mere emnepræget/sammenhængende
     
  • har kendskab til og bruger forskellige evalueringsmetoder
  • deler evalueringserfaringer
  • ved planlægning af forløb aftaler evalueringsfokus og –form
  • løbende evaluerer den enkelte elev, f.eks. i en elektronisk logbog
  • i fagteam drøfter relevante evalueringsformer for specifikke områder af faget
  • inddrager eleverne i evalueringen, når dette er relevant
     
  • gør det, vi siger
  • er loyale over for beslutninger
  • går til kilden i stedet for krogen
  • viser respekt over for prioriteringer
  • giver konstruktiv kritik
     
  • har klare ansvarsområder for alle
  • har opbakning fra ledelse og kolleger
  • viser respekt for hinanden og hinandens arbejde
  • er opmærksomme på hinanden
  • bruger god omgangstone
  • kan stole på hinanden
  • kan regne med, at der er handling bag ordene
  • har medbestemmelsehar tid til pædagogiske diskussionerhar klar kommunikation